PROGRAM ADAPTACYJNY
Problematyka programu „Adaptacja dziecka w placówce sanatoryjnej”
Dziecko w placówce sanatoryjnej stoi w obliczu nowej sytuacji. Przyjeżdżając tutaj zarówno dziecko, jak i jego rodzina napotykają na szereg wyzwań. Są nimi: nowe środowisko, rehabilitacja, nowy rodzaj zajęć, zdecydowanie odmienna organizacja dnia, a także nieznane, obce osoby (personel medyczny, pedagogiczny, rówieśnicy).
Na te elementy nakłada się jeszcze jeden, najważniejszy – fakt rozłąki z domem rodzinnym i bliskimi osobami. Dziecko staje więc przed koniecznością zaadaptowania się czyli: „przystosowania, dostosowania, przysposobienia (…) do aktualnej sytuacji, potrzeby, okoliczności, oczekiwań” (za: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, 2003, T.1, s. 24).
Diagnoza :
Wieloletnie obserwacje o charakterze otwartym naszego grona pedagogicznego wskazują na występowanie coraz większych trudności w procesie adaptacji, co objawia się szeregiem niekorzystnych zachowań i reakcji wśród uczniów przebywających w placówce. Dlatego też w celach diagnostycznych przeprowadzono badania ankietowe wśród uczniów, których podstawowym zadaniem było przybliżone określenie największych i najczęstszych trudności z jakimi spotykają się oni w trakcie pobytu w placówce.
Najczęstszymi trudnościami, z którymi zetknęli się nasi uczniowie były:
Podczas pobytu uczniom najbardziej brakowało:
W związku z otrzymanymi danymi podjęto decyzję o opracowaniu programu, którego głównym celem jest jak najdalej idąca pomoc dziecku w adaptacji do warunków sanatoryjno-szpitalnych.
Podczas prac powołanego w tym celu zespołu stwierdzono, iż jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na szybkość i prawidłowy przebieg procesu adaptacyjnego uczniów są kompetencje pracowników placówki – w tym wypadku: grona pedagogicznego. Składają się na nie zarówno wiedza dot. specyfiki działalności ośrodka, umiejętności wychowawcze, doświadczenie zawodowe, wewnętrzne zasoby umożliwiające elastyczność i dostosowywanie się do zmieniających się warunków i grup wychowanków, jak również umiejętności współpracy, udzielania pomocy i wsparcia innym współpracownikom.
Działania w zakresie poprawy adaptacji uczniów
Jakość i metody bezpośredniego oddziaływania personelu szkolnego na uczniów mają ogromny wpływ na ich optymalne przystosowanie się do warunków pobytu. Zwiększając umiejętności, poprawiając współpracę i stosując odpowiednie standardy można spodziewać się również poprawy w procesie adaptacyjnym uczniów. Dlatego też działania w zakresie poprawy adaptacji uczniów podjęto w dwóch kierunkach:
II. bezpośredniego oddziaływania na uczniów w postaci wprowadzenia nowych rozwiązań, lub dostosowania, zintensyfikowania dotychczas podejmowanych działań
niezbędnych informacji dot. specyfiki pobytu w ośrodku sanatoryjno-szpitalnym;
Efekty naszych działań
Uczniowie przebywający w placówce:
– zgłaszają chęć ponownego przyjazdu do naszej placówki
Nasze zamierzenia na przyszłość-
-kontynuowanie realizacji „Programu adaptacji”,
-dalsze wzbogacanie naszych działań o nowe rozwiązania edukacyjno-wychowawcze,
-podnoszenie umiejętności i kwalifikacji grona pedagogicz-nego w oparciu o wnikliwe rozpoznanie bieżących potrzeb związanych z adaptacją uczniów.
Dodaj komentarz